24 listopada 2021

Kurczak po staropolsku wersja moja zebrana z różnych źródeł

 Przeczytałam ostatnio trochę zachwytów nad kurczakiem po polsku, po staropolsku, z farszem itd i doszłam do wniosku, że zapiszę tutaj jak ja robię takiego kurczaka z farszem. przy którym nawet moja wnuczka zjada farsz z tekstem:
- musisz mi babciu wreszcie powiedzieć jak robisz ten farsz....

- Dobrze, oczywiście. - odpowiadam i jak już będzie się upominać o tę wersję kurczaka, to powiem jej co je i co ją zachwyca w nieświadomości. Na razie cieszę się, że pietruszka z koprem i czosnkiem wzbudza taki zachwyt, ale po kolei. 


Kurczak nadziewany 


Składniki:
kurczak średni  ok. 1.2-1.4kg

sól, pieprz, gałka muszkatołowa, majeranek, 1-2 łyżki soku z cytryny

nadzienie:

100g masła
1 jajko
1-2 kurze wątróbki
1 czerstwa bułka namoczona w mleku
3 ząbki czosnku
pęczek kopru i pęczek pietruszki
1-2 łyżki soku z cytryny (jeśli masz cytryny kiszone to 1-2 łyżeczki soku z kiszonej cytryny to warto poeksperymentować)
sól, pieprz, gałka muszkatołowa, majeranek.

1. Zaczynamy od umycia kurczaka, jak mam więcej czasu to wrzucam do zimnej wody na pół godziny i dopiero suszę. Z soli, gałki muszkatołowej majeranku i soku z cytryny robię pastę i nacieram ją całego kurczaka z zewnątrz i wewnątrz dokładnie. A następnie odstawiam kurczaka do lodówki, żeby przeszedł przyprawami a zabieram się za zrobienie farszu. 

2. Masło ucieram mikserem na puch, a kiedy jest puch dodaję żółtko i ucieram dalej, do tego puszystego kremu maślanego dodaję osuszoną i posiekaną na drobno wątróbkę i wyciśniętą z mleka bułkę, a także przyprawy. Często osuszoną wątróbkę bułkę miksuję na gładką masę, wtedy łatwiej dobrze połączyć już szpatułką masy ze sobą. Pietruszkę i koper po wypłukaniu i odwirowaniu siekam na desce i dodajemy do masy. Na końcu ubijam białko i dodaję do masy, mieszając delikatnie, żeby nie zrobiła się klucha, tylko lekka pasta. 

3. Teraz wystarczy kurczaka nadziać farszem i zaszyć mu dziury z obu stron nicią bawełnianą, ew zamknąć otwory wykałaczkami. Ja preferuję sznurek, bo więcej farszu potrafię wtedy upchnąć w kurczaka.

4. teraz ustawiamy NinjaFoodi na Roast, temperaturę ustawiamy na 200C, a czas na 55 minut. Kiedy NinjaFoodi rozgrzeje się )'zawoła' wstaw jedzenie!, wstawiamy do niego kurczaka w podstawową blaszkę i na kurczaku kładziemy wiórki masła.

5. Po upieczeniu dajemy kurczakowi chwilę odpocząć i kroimy podając z dobrą surówką i wg uznania, ryżem, frytkami czy ziemniakami.


Smacznego!



Brak komentarzy: